Buizen virus....
Nadat de Audio research LS-5 mkIII zoveel indruk op me gemaakt had besloot ik verder te willen met buizen in de eindversterking.
Na een relatief lange tijd van uitpluizen en lezen was ik tot de conclusie gekomen dat dit dan wel een eindversterker moest worden die goede recenties, een aardig vermogen, geballanceerde ingangen en autobias tot zijn beschikking had.
Rond die zelfde tijd werd er een Ballanced Audio Technologies BAT-VK-55 aangeboden.
De Mark Levinson moest dan nog wel "even" verkocht worden, maar dat bleek geen probleem te zijn getuige de zeer snelle verkoop ervan.
Zo gezegd zo gedaan en de BAT werd aangeschaft waarna al snel de tweakkriebels kwamen.
De BAT maakte met zijn kolossale 6C-33C power en 6SN7 stuurbuizen natuurlijk veel indruk en al gauw kreeg ik door dat er nog veel meer te halen viel met het uitwisselen van de 6SN7 stuurbuizen.
Na mail over en weer met de ontwerper Viktor Khomenko ( een aardige behulpzame gast ) werd duidelijk hoe de vork in de steel zat v.w.b de buizenbezetting.
Hierop werden verschillende (gebruikte) typen 6SN7 buisjes aangeschaft om uiteindelijk tot de gouden combinatie te komen.
De 6C-33C buizen werden oorspronkelijk gefabriceerd ter
gebruik in een MIG-25 jet fighter t.b.v de power regulatie
van de boardradio.
De 6C-33C tube in de radio unit
De 6sn7 stuurbuizen.
Ik was op enig moment in het bezit van een hele "stash" van dit type buis.
Ratheon, Sylvania silverdomes, Adzam enz.... Ik kon de BAT naar elk gewenst geluid sturen door de buizen te verwisselen.
Opzich mooi natuurlijk maar elk voordeel bracht weer een ander nadeel met zich mee..
Met de Ballanced audio technology VK-55 opgenomen in de set
Nog meer filmpjes bekijken op het youtube kanaal van Mraudiot?
Klik op de linkbutton om een reactie toe te voegen of abonneer je op het kanaal
kabelskabelskabelskabels.....
Natuurlijk bleef ik bij de verschillende componenten steeds experimenteren met bekabeling, en zo ook na de aanschaf van de BAT VK-55.
In die tijd werd ook de Elco STI2 silver ribbon kabel ingeruild voor een set Nordost Red Dawn Leif serie die na een aanvankelijk slecht begin ( inspeelperiode ) volledig loskwamen en naarmate de tijd vorderde op een steeds hoger niveau begonnen te spelen.
kabelskabelskabelskabels.....
De tot dan toe gebruikte Heavensgate Ultra silence tussen pre en eind werd vervangen door een Nirvana-SL xlr die later weer werd ingeruild op een Nordost Quattrofill xlr kabel.
De Cardas Golden Reference xlr werd geruild voor een Siltech SQ-110 G5 xlr.
Samen maakten de wisseling van deze kabels het geluid iets ruimtelijker, gedetailleerder en helderder waardoor het algehele klankbeeld ( dat door de buizen pre, buizen eind en overall warm klinkende cardas golden reference wat te veel naar het romantische neigde ) een frisser en opener karakter kreeg.
De Siltech SQ-110 G5 XLR
Na hier weer een tijd mee gedraaid te hebben de BAT VK-55 te koop gezet om eens te kijken of hier interesse naar was.
Ondertussen had ik al een mooie Mark Levinson 23.5 te koop zien staan maar die moest ondanks zijn leeftijd nog wel wat kosten.
Toen er daadwerkelijk interesse was voor de BAT ( notabene uit Frankrijk! ) en ik deze kon verkopen voor de prijs die ik er voor had gegeven, de BAT verkocht en contact gelegd met de verkoper van de ML 23.5.
Weliswaar een van de laatst gemaakte Levinson 23.5 modellen ( en toen nog een paar jaar op de plank gestaan vooraleer deze verkocht was ) maar toch durfde ik het niet aan.
De Mark Levinson 29 die ik ooit had bleek volgens de nieuwe eigenaar op zijn laatste benen te lopen i.v.m opbollende condensatoren en dat zou bij de 23,5 ( niet meer leverbare Spraque condensatoren ) een kapitaal hebben gekost om deze te vervangen.